Tietokonepelaaminen on oivallinen harrastus keskittymiskyvyn ja reaktionopeuden kehittämiseen. Kasinopelit kasvattavat lompakkoa ja roolipelit näyttävät pelaajalle uusia maailmoja. Fyysisellä puolella pelaaminen taas ei ole niin kehittävää, vaan pikemminkin pitkään aloillaan ruudun tuijottelu ja hiiren näpsytys voi tuoda yllättäviä vaivoja. Seuraavaksi vinkkejä pelaajille kehon huoltoon onnistuneiden pelisessioiden takaamiseksi!

Istuminen syyniin

Istuessa kehon suurimmat lihasryhmät eivät tee työtä, mutta taas pienet tukilihakset saattavat joutua koville samana pysyvän asennon takia. Selkä kumarassa istuskelu tuo painetta välilevyihin ja saattaa pitkällä aikavälillä johtaa nivelten ja välilevyjen rappeutumiseen. Selkärangan lihakset venyvät etunoja-asennossa, ja niiden kyky tukea selkää heikkenee. Jo 10 minuuttia kyyhöttävässä asennossa rentouttaa selän lihakset ja siirtää kuorman nivelsiteille.

Istuminen myös huonontaa aineenvaihduntaa alaraajoissa. On huomattu, että istumisella on yhteys esim. paksusuolen syöpään ja siittiöiden laadun huononemiseen. Olisi suositeltavaa nousta tuolista puolen tunnin välein oikaisemaan itsensä. Tällä on nimittäin positiivinen vaikutus verisuoniin ja rasva- sekä sokeriaineenvaihduntaan. Korotettu työpöytä, jonka ääressä voi työskennellä seisoen olisi paras vaihtoehto. Kannattaa muistaa aloittaa varoen ja ottaa esimerkiksi satulatuoli avuksi, näin saa seisomisen hyödyt ja ei rasita liikaa jalkoja ja kehoa. On nimittäin vaarana, että seisaaltaankin asento lysähtää huonoksi, jos pysyy jalkeilla pidempään kuin kehon lihaksisto jaksaa kannatella. Pienissä pätkissä aloittaminen ja jaloittelu on hyväksi keholle, pidä taukoja pelaamisen lomassa liikuntaharjoituksilla ja kehosi kiittää sinua!

Pelaajan pikatreeni

Hartiapyöräytys on klassinen liike

Pyöritä toinen hartia eteen ja toinen taakse istuen tai seisten. Tee tätä 10-20 kertaa ja toista päivän mittaan tauoilla silloin tällöin. Harjoite vilkastuttaa niska-hartiaseudun lihaksien verenkiertoa ja parantaa liikkuvuutta.

Rutiseeko rinta

Menikö rintakehä tukkoon? Mene seisomaan selkä seinää vasten, nosta kädet ylös ja pidä kyynärpäät kiinni seinässä niin hyvin kuin pystyt. Lähde liu’uttamaan käsiä seinää pitkin ylös alas pystypunnerruksen tapaan. Hartiat vetreytyvät ja selkäkin aukeaa rutinalla! Tee n. 10-20 toistoa aina kun rintakehä tuntuu olevan rutussa.

Ojentajapunnerrus herättää hartiat

Toiselta nimeltään dippi. Nojaa käsillä pöytään, rintamasuunta pöydästä poispäin. Pidä polvet kevyesti koukussa ja dippaa alas. Punnerra itsesi ylös käsien ja yläselän lihasten avulla. Muista pitää hartiat rentoina. Toista 10 kertaa päivittäin parantaaksesi ryhtiä.

Kyykky laittaa veren kiertämään

Kyykkää tuolille niin että et laske kuitenkaan painoasi tuolin varaan. Pidä leuka rinnassa ja kohota katse eteenpäin kun ojentaudut ylös. Tämä liike aktivoi isoja lihasryhmiä, vaikka ei tunnukaan raskaalta. Verenkierron parantaminen isoissa lihasryhmissä on todella tärkeää! Toista 20 kertaa.

Käsivarsien venytys ehkäisee ranneongelmia

Ojenna kätesi suoraksi eteenpäin ja käännä kämmen kohti kattoa molempiin suuntiin vuorotellen. Anna venytyksen tuntua rauhassa, voit auttaa vapaalla kädellä. Toista toiselle kädelle ja pyörittele ranteita molempiin suuntiin. Käsien terveyttä ei sovi unohtaa pelatessa. Jos käsiä ja ranteita rasittaa yksipuolisesti voi seurauksena olla tenniskyynärpää tai rannekanavaoireyhtymä!

Vartalon kierto laittaa hyvän kiertoon

Tämä liike tuntuu erityisen hyvältä pitkän istumarupeaman jälkeen. Seiso jalat lantion leveydellä ja lähde heiluttamaan käsiä puolelta toiselle. Anna koko vartalon kiertyä mukana päkiästä lähtien niin että vastapäinen päkiä irtoaa maasta. Älä jännitä mutta kannattele keskivartaloasi. Tee 10 heilautusta tauolla ja saat veren kiertämään ja ajatuksen kulkemaan!

Saattaa tuntua hölmöltä heilua yksin kotona, mutta vuosien perästä kroppa kyllä kiittää. Vaikutuksia voi huomata myös heti, kun veri lähtee kiertämään kehossa, vireystaso nousee. Keskittymiskyky paranee ja samalla tulokset paranevat pelatessa. Ehkäisemällä vaivoja voi varmistua, että rakas harrastus ei tyssää fyysisiin rajoitteisiin.