Tanssilajeja löytyy yhtä monta kuin tanssijaa. Kaikkia tanssin muotoja yhdistää kuitenkin yhdessä tekemisen ja liikkumisen ilo sekä musiikin voima. Tanssi on helppo tapa tutustua ihmisiin, rentoutua ja liikkua. Vaikka sosiaaliset tilanteet saattavat jännittää, tanssin kautta voi opetella kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja, sillä puhumisen sijaan voi keskittyä vain kehoon ja liikkeeseen. Tanssi on erittäin tehokas liikuntamuoto ja sen avulla voi estää kehon kangistumista taikka vetreyttää entisestään lihaksiaan. Harrastuksena tanssi sopiikin kaikenlaisille, ikään, kokoon taikka sukupuoleen katsomatta. Koskaan ei ole siis liian aikaista tai myöhäistä tanssia!

Jalalla koreasti ja keho kuntoon

Nuorikin keho kankeutuu nopeasti ja ikääntymisen myötä liikkuminen vaikeutuu, jollei kehosta pidä hyvää huolta. Jumppatunnit eivät ole kaikille ja venyttely voi käydä yksin tylsäksi. Lisäksi väärin tehdyt venytysliikkeet saattavat aiheuttaa vakaviakin vammoja kehoon. Tanssiharrastuksen myötä pääset ammattilaisen otteissa heittämään jalkaa olalle ja pyörähtelemään musiikin rytmiin, ja kehonhuolto sujuu lähes huomaamatta.

Varsinkin toimistotyössä istuville tanssi tuo keskivartaloon ryhtiä ja avaa rintakehää, joka kyyristyy helposti kasaan päätteiden edessä. Istumatyössä myös lonkankoukistajat kangistuvat ja vatsalihakset heikentyvät. Tanssin pyörteissä pystyt huoltamaan sekä keskivartaloa että lonkanseutua notkeammaksi ja vahvemmaksi. Ryhti paranee lihasvoiman kasvaessa, sillä lihakset alkavat kestämään kehon oman painon kannattelun. Mikäli kärsit selkävaivoista, aerobisena lajina tanssi tuo myös helpotusta jomotuksiin. Aerobinen liikunta vilkastuttaa verenkiertoa sekä lisää hapensaantikykyä, jolloin lihakset eivät jumiudu ja kipeydy.

Vetreytymisen lisäksi tanssin liikkeet lisäävät lihasvoimaa, liikkuvuutta ja yleistä kehonhallintaa. Liikuntamuotonta tanssi on erittäin monipuolinen ja rentouttava laji, joka lisää hyvänolonhormoneiden eritystä ja samalla vähentää pelon, stressin sekä ahdistuksen tunteita. Tanssi sopii täten erinomaisesti myös mielen huoltoon ja masennuksen hoitoon. Kehon liikkeet, kosketus ja musiikki vaikuttavat kaikki positiivesti aivotoimintaan ja mielenterveyteen kohottaen kehon ja mielen energiatasoja.

Liikkeelle musiikin voimasta

Musiikin rentouttava ja stimuloiva voima on erittäin tehokasta sekä kehon- että mielenhuollossa. Se aktivoi niitä syviä aivoauleita, jotka vastaavat tunne-elämästä, muistista ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Tässä syy muun muassa siihen, miksi tanssiterapialla hoidetaan sellaisia tauteja kuten parkinson ja alzheimer.

Tanssin vuorovaikutusta tuovilla elementeillä on kautta aikojen luotu kestäviä yhteisöjä, ja sen on todettu parantavan sanatonta viestintää sekä kehotietoisuutta. Nykypäivän päätetyö ja teknologiakeskeiset elämäntavat eivät vaikuta vain kyyristyviin hartioihin ja keskivartalolihaksiin, vaan myös mielemme hyvinvointiin. Teemme entistä enemmän töitä virtuaalimaailmassa istuen ja ilman todellista ihmiskontaktia. Olemme etääntyneet omista kehollisista tuntemuksistamme ja sanattomien tunneviestien kuuntelemisesta. Juuri näihin ongelmiin tanssi toimii erinomaisena lääkkeenä. Se auttaa meitä kuuntelemaan ensin omaa ja sitten toisen kehoa sekä reagoimaan liikkeisiin ja musiikin rytmiin.

Tanssin yhteydessä puhutaan usein niin sanotusta flow-tilasta, jonka on todettu lisäävän yleistä tyytyväisyyttä, tuottavuutta ja tekemisen laatua. Flow-tilassa tanssija uppoutuu musiikin vietäväksi ja ajantaju hämärtyy. Flowssa vireystaso on kuitenkin korkea ja asiat sujuvat – kuten vanha sanontakin jo osaa kertoa – kuin tanssi. Yhdessä, flow-tilassa tanssien yhteenkuuluvuuden tunne kasvaa ja emme enää tunne oloamme yksinäiseksi virtuaalimaailman verkoissa.

Tanssista helpotusta kipuun ja ahdistukseen

Useimmissa tanssilajeissa kosketus ja kontaktin ottaminen on keskeisessä roolissa. Tanssin kautta koettu yhteistyö ja kosketus onkin yhtä tärkeää kuin liike ja musiikki. Kosketus vähentää kivun, ahdistuksen ja pelon tunteita. Tanssin ja musiikin luoma yhdistelmä auttaa tasapainottamaan mielen ailahteluja, joten sitä voidaan käyttää ehkäisevästi ennen masennuskausien alkua.

Tanssiharrastuksen kautta uuden oppiminen tuo vahvuutta ja lisää itsetuntoa. Kehon hallinnan ja kehotietoisuuden kasvaessa myös oma identiteetti vahvistuu. Lisäksi musiikki, liike ja kosketuksen elvyttävä voima vievät ajatukset pois arjen huolista, jolloin mieli rentoutuu ja mielihyvän tunteet kasvavat.